Hotel wydaje się wyjątkowym miejscem pracy, które mocno różni się od innych. W takiej placówce coś dzieje się przez całą dobę, zawsze ktoś musi być gotowy do interwencji i pomocy gościom. Potrzebna jest też czujna osoba na recepcji. Pod niektórymi względami hotele nie różnią się jednak od innych zakładów pracy. Tak jest w przypadku obowiązków pracodawcy. A tym jest dostarczenie odpowiedniego stroju podwładnym. Roboczy i firmowy ubiór hotelarza powinien jednak spełniać kilka kryteriów. Jak wybrać odpowiednią odzież dla hotelowego personelu? Podpowiadamy!
Dobierz ubiór hotelarza do specyfiki działu
Ubrania dla pracowników hotelu to bardzo szeroka kategoria i nie da się jej rozpatrywać w taki sam sposób dla każdej zatrudnionej osoby. W hotelach znajdują się bowiem różne działy. W związku z zupełnie odmiennymi obowiązkami także ich strój znacznie się od siebie różni.
Najbardziej reprezentacyjna powinna być odzież dla pracowników tak zwanej pierwszej linii obsługi. Są nimi osoby, z którymi goście spotykają się bezpośrednio po wejściu do hotelu. Najważniejsze z nich to oczywiście pracownicy zatrudnieni w recepcji.
Ubiór hotelarza – recepcjonistki i recepcjonisty
W tym przypadku należy postawić na ubrania wysokiej klasy, które będą zapewniać odpowiedni poziom elegancji. Najczęściej ubiór hotelarza z pierwszej linii obsługi tworzą dobrze skrojone koszule i spodnie. W najbardziej eleganckich hotelach pracownicy recepcji wkładają cały garnitur, uzupełniając go o krawat w kolorze pasującym do marynarki. Co do koszuli, zdecydowanie najlepiej wyglądają białe. To ponadczasowa elegancja, która zapewni odpowiedni wizerunek pracowników.
W przypadku kobiet podstawą stroju na recepcji, oprócz białej koszuli, będzie klasycznie skrojona garsonka. Powinna być utrzymana w barwach hotelu, chyba że te są zbyt jaskrawe – wtedy bezpieczniej postawić na stonowany kolor, na przykład granatowy. Dolną część stroju recepcjonistki powinna stanowić spódnica kończąca się tuż nad kolanami, może być z niewielkim rozcięciem. Do tego dochodzą rajstopy oraz eleganckie buty. Dodatkiem może być lekka chusta zawieszona na szyi.
Ubiór hotelarza na recepcji może być uzupełniony jedynie niewielką biżuterią. W przypadku kobiet dopuszcza się kolczyki w formie klipsów oraz maksymalnie dwa pierścionki. Makijaż powinien być delikatny i podkreślać urodę, a włosy uczesane w sposób klasyczny. U mężczyzn zasady hotelowego wizerunku dopuszczają jedynie zegarek z łańcuszkiem oraz obrączkę. Ubiór hotelarza nie powinien być w żadnym wypadku wyzywający, zawsze musi być schludny i elegancki.
Ubrania dla pracowników hotelu – kuchnia, restauracja, konserwator
Nieco inaczej będzie się prezentować oferta dla pracowników innych działów. Szczególna uwaga należy się strojowi osób z hotelowej kuchni. Tam należy korzystać z dedykowanych zestawów. Potrzebna będzie zapewne zapaska barmańska oraz fartuch. Ubrania powinny dodatkowo, w miarę możliwości, chronić przed gorącą parą oraz wodą, którą można się poparzyć w kuchni. Pokrewny strój założą pracownicy hotelowej restauracji, gdzie do koszuli dołączą zapewne ubrania z kieszenią kelnerską.
Jeszcze innego stroju będą potrzebować pracownicy zatrudnieni do sprzątania, a także na przykład konserwator. W tym wypadku najlepiej zdecydować się na standardową odzież roboczą. Przy każdym z działów warto jednak pamiętać o utrzymaniu stroju w ogólnej kolorystyce hotelu. Oprócz kwestii wizerunkowych, dzięki takiemu rozwiązaniu gościom łatwiej będzie odnaleźć pracowników.
Postaw na odpowiednie materiały
Z rozróżnieniem na ubrania dla poszczególnych działów wiąże się też dobór odpowiednich materiałów. Ogólna zasada głosi, że ubrania dla pracowników hotelu powinny być dobrze wentylowane i zapewniać skórze możliwość “oddychania”. W przeciwnym razie na hotelowym stroju mogą się pojawiać nieestetyczne plamy potu, które będą godzić w wizerunek placówki.
W przypadku pracowników recepcji tkanina na ubrania powinna być wysokiej klasy. To będzie podkreślać wysoki komfort całego hotelu. W stroju dla pracowników zajmujących się kuchnią oraz pracami porządkowymi na pierwszym miejscu powinna być solidność tkaniny. Dzięki temu rzadziej trzeba będzie kupować im nowe komplety ubrań.
Ubiór hotelarza – pamiętaj o znakowaniu
W hotelach zdecydowanie najlepiej sprawiają się też ubrania spersonalizowane. Mamy tutaj na myśli strój dedykowany konkretnej placówce. Chodzi nie tylko o kolor, o którym już wspominaliśmy, ale także obecność hotelowego logo. Znakowany ubiór hotelarza to znak, że obiekt poważnie podchodzi do dbania o własny wizerunek. Goście z pewnością to dostrzegą i docenią.
Warto zatem postawić na nadruki na ubraniach pracowników hotelowych. Dzięki temu podniesiemy prestiż placówki, zadbamy także o jej identyfikację wizualną. Elegancki logotyp hotelu na stroju pracownika zawsze podnosi te walory.
W przypadku pracowników recepcji nadruki na odzieży, na jakie warto postawić, to przede wszystkim logotypy wykonane w formie eleganckiego haftu komputerowego. Ta metoda znakowania dodaje odzieży prestiżu, a tego hotelowi nigdy za wiele. Na ubraniach dla pozostałych działów, które muszą być bardziej wytrzymałe, dobrze spiszą się logotypy wykonane metodą sitodruku i termotransferu.